Czyli jak nie zrobić samemu sobie krzywdy, korzystając z SI. Zobacz w przeglądarce 

👾 Jak mądrze korzystać z SI w pracy i biznesie?

SI jest świetnym narzędziem, które może wspierać naszą pracę. Bardzo łatwo jest jednak przesadzić z jej wykorzystaniem. Jak znaleźć złoty środek i nie zrobić sobie samemu krzywdy?

15.07.2024 - Jak mądrze korzystać z SI w pracy i biznesie?

Cześć Krzysztof! 👋

Niezmiernie miło mi odwiedzić Twoją skrzynkę z 35 wydaniem tego newslettera.

Zanim zaczniemy podróż przez dzisiejsze tematy, mam do Ciebie małą prośbę – jeśli znasz kogoś, kto może być zainteresowany tymi treściami, to śmiało przekaż mu tę wiadomość albo ten link. Pomoże mi to docierać do nowych subskrybentów. Z góry dziękuję!

A jeśli jesteś osobą, której ktoś przekazał tę wiadomość, to serdecznie zapraszam do dołączenia do grona subskrybentów. Zapiszesz się tutaj.

Tymczasem dzisiaj przygotowałem dla Ciebie następujące treści:

  1. 🔥 Temat wydania: Jak mądrze korzystać z SI w pracy i biznesie?
  2. ⚡ Szybka porada: Stwórz kod QR z danymi logowania do WiFi;
  3. 👀 Warto zobaczyć:
    • Zmęczył Cię pakiet graficzny Adobe? Wypróbuj Affinity przez pół roku za darmo;
    • Nieoczywiste funkcje ekosystemu Apple na wakacje;
    • Jak korzystać z relacji i rollupów w Notion;
    • Ile Polacy wiedzą o cyber-zagrożeniach?
  4. 🧰 Polecana usługa: iFirma;
  5. ⭐️ Bonusy dla subskrybentów:
  6. 💬 Nowości w @ztechnicznego;

Życzę miłej lektury!


    🔥 Temat wydania: 
    Jak mądrze korzystać z SI w pracy i biznesie?

    W erze cyfrowej transformacji i rozwoju Sztucznej Inteligencji, staje się ona coraz bardziej dostępna i powszechna w naszym zawodowym świecie i życiu.

    Jednak, jak każde narzędzie, wymaga ona mądrego i odpowiedzialnego wykorzystania.

    W dzisiejszym wydaniu newslettera spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, jak podejść do korzystania z SI, żeby nie stracić swojej unikalnej wartości, nie narazić się na potencjalne zagrożenia.

    Jak nie zrobić sobie krzywdy, korzystając z SI w swojej pracy?

    🕵️  Nie ufaj – sprawdzaj

    Przede wszystkim dobrze jest pamiętać, że SI to bardzo zaawansowana technologia, która z naszej perspektywy powinna być traktowana tylko jako kolejne narzędzie.

    I to w dodatku takie, które może nieźle nabroić, jeśli pozostawimy je bez nadzoru i będziemy ślepo ufać jego nieomylności.

    Podłączenie SI do naszej skrzynki pocztowej, żeby sama odpowiadała na wiadomości od naszych klientów szybko może doprowadzić do niemiłych konsekwencji. Podobnie wykorzystanie danych podawanych przez SI bez ich dodatkowej weryfikacji.

    Dlatego zawsze, gdy używasz SI w pracy, pamiętaj:

    1. Weryfikuj informacje – zawsze sprawdzaj fakty i dane dostarczane przez SI z wiarygodnymi źródłami. Możesz też korzystać z asystentów, którzy podają listę źródeł swoich odpowiedzi (łatwiej je zweryfikujesz).
    2. Zachowaj kontrolę nad kluczowymi procesami – nie pozostawiaj SI bez nadzoru w krytycznych obszarach Twojej pracy, czy biznesu. Nigdy nie wiesz, co może obiecać klientom i jakie dane ujawnić.
    3. Bądź świadomy ograniczeń – pamiętaj, że SI bazuje na danych, które mogą być niepełne lub nieaktualne.

    Należy w tym miejscu też wspomnieć o tym, że warto jest świadomie dobierać zakres danych, którymi chcemy się podzielić ze Sztuczną Inteligencją – pamiętaj o prywatności swojej i swoich klientów. 

    Nie wszystkie dane nadają się do tego, żeby swobodnie i bez zastanowienia dzielić się nimi z SI. Pamiętaj o ochronie danych osobowych i tajemnic firmowych.

    🤔 Gdzie leży prawdziwa wartość?

    Po drugie, jeśli zastanowić się nad naszą pracą, to często możemy w niej wskazać te zadania, które dostarczają największą wartość i te, które są tylko dodatkiem. Trochę jak w zasadzie Pareto – najważniejsze będzie tych 20% zadań, które przynosi 80% rezultatów.

    Zastanów się, gdzie leży właśnie ta największa, kluczowa wartość tego, czym się zajmujesz:

    • Czy to unikalna treść, którą tworzysz?
    • Może to Twoje doświadczenie i intuicja biznesowa?
    • Lub może relacje, które budujesz z klientami?

    SI może być niezwykle pomocna w automatyzacji powtarzalnych zadań, analizie danych czy generowaniu raportów. Jednak kluczowe decyzje strategiczne, innowacyjne pomysły i wizja rozwoju firmy powinny nadal pochodzić od Ciebie.

    Dla przykładu: 

    Jeśli jesteś grafikiem komputerowym, to SI świetnie może sprawdzić się, jako zamiennik banku zdjęć, dodatek pozwalający wypełnić brakujący obszar, czy podmienić fragment takiego zdjęcia. 

    Kluczowa praca związana z projektowaniem grafiki lepiej, żeby została w Twoich rękach.

    Rozumiesz, w czym rzecz?

    Dzięki temu nie zaniedbasz swoich umiejętności i będziesz zawsze na bieżąco z najważniejszymi dla Ciebie procesami.

    👥 Co na to odbiorcy?

    Warto też zastanawiać się, jaki stosunek mieliby odbiorcy / klienci, jeśli dowiedzieliby się o wykorzystaniu SI w danym zakresie naszej pracy.

    Postaw się w ich roli i zastanów się – jak byś zareagował dowiadując się, że dany element dostarczonego efektu został wygenerowany przez SI? 

    Możesz też o to zapytać bardziej zaufanych klientów.

    Dzięki temu zidentyfikujesz w swojej pracy te obszary, co do których nie ma to dla klientów znaczenia, kto był ich rzeczywistym autorem i te, których wykonanie przez Ciebie daje im największą wartość.

    Badania pokazują, że bez kontekstu ludzie często lepiej odbierają treści wygenerowane przez SI, ale jeśli dodać kontekst, to preferują te stworzone przez ludzi.

    Myślę, że wielkimi krokami zbliża się do nas era doceniania cyfrowego rzemiosła i ręcznie wykonanej pracy. Nie oznacza to jednak, że każdy jej aspekt jest tak samo istotny do wykonania go własnoręcznie.

    🏁 Pamiętaj, że to nie wyścig

    Nie musisz być na bieżąco z wszystkimi nowymi technologiami. Świat idzie do przodu, warto być świadomym pojawiających się możliwości, ale nie musisz czytać wszystkich doniesień i każdego dnia obawiać się, że zostaniesz w tyle.

    Zamiast tego warto skupić się na ważnych dla siebie możliwościach SI i nauczyć się korzystać z nich na własnych zasadach, we własny, rozsądny sposób.

    Jak to zrobić?

    1. Wprowadzaj SI do swojego codziennej pracy krok po kroku, oceniając jej wpływ na każdym etapie.
    2. Staraj się rozumieć możliwości i ograniczeń SI, aby móc ją efektywnie wykorzystywać.
    3. Znajdź równowagę między wykorzystaniem SI a zachowaniem ludzkiego pierwiastka w swojej pracy.
    4. Okresowo oceniaj, jak wykorzystanie SI wpływa na Twoją firmę, pracowników i klientów.

    💬 Podsumowanie

    Kluczem do mądrego korzystania z SI jest traktowanie jej jako wsparcia, a nie zastępstwa dla inteligencji i kreatywności.

    Rozsądne wykorzystanie SI, połączone z rozwojem unikalnych umiejętności, pozwoli Ci nie tylko przetrwać, ale i rozwijać się w erze cyfrowej transformacji.

    Pamiętaj, że chcąc wdrożyć je do swojej codziennej pracy lepiej robić to stopniowo i w taki sposób, żeby w efekcie samemu sobie nie zaszkodzić.

    -

    A jakie są Twoje przemyślenia na ten temat? 

    Daj mi znać odpowiadając na tę wiadomość – będę czekał po drugiej stronie skrzynki.

    ⚡ Szybka porada:
    Łatwiejsze logowanie do WiFi dla gości i klientów

    Niezależnie od tego, czy masz WiFi w domu, biurze, czy lokalu usługowym (jeśli taki prowadzisz), zdarza się pewnie, że potrzebujesz udostępnić dane logowania do Twojej sieci swoim gościom.

    Możesz oczywiście wskazywać im właściwą sieć, a później dyktować hasło albo przykleić dane logowania na ścianie, ale możesz też zrobić to bardziej elegancko – na przykład przygotować kod QR, który po zeskanowaniu pozwoli na połączenie się z siecią bez wpisywania hasła.

    Jak to zrobić?

    1. Sprawdzasz, jak nazywa się Twoja sieć WiFi i jakie jest do niej hasło;
    2. Otwierasz tę stronę https://qifi.org/ i podajesz na niej dane logowania do swojej sieci (nazwę sieci w polu SSID, a hasło w polu Key);
    3. Przez moment zastanawiasz się, czy to w ogóle bezpieczne, ale spokojnie – ta strona nie wysyła nigdzie Twoich danych, kod QR jest generowany w Twojej przeglądarce;
    4. Tak przygotowany kod QR drukujesz na kartce lub naklejce i trzymasz w okolicach routera, przyklejasz na ścianie lub w innym, wybranym miejscu;
    5. Twoi goście po zeskanowaniu kodu zobaczą monit z możliwością połączenia się z wybraną siecią;
    Ekran potwierdzający przyłączenie się do sieci WiFi

    Wszystko co trzeba będzie zrobić, to potwierdzić chęć połączenia, a reszta wydarzy się automatycznie.

    Doceniasz ten newsletter i chcesz
    wesprzeć jego tworzenie?

    👀 Warto zobaczyć

    🔥 Zmęczył Cię pakiet graficzny Adobe? Wypróbuj Affinity przez pół roku za darmo 

    https://ztnn.pl/mm01pt

    Pakiet graficzny od Affinity to bardzo ciekawa alternatywa do pakietu Adobe. 

    W jego skład wchodzą:

    1. Affinity Designer (alternatywa do Adobe Ilustrator);
    2. Affinity Photo (alternatywa do Adobe Photoshop);
    3. Affinity Publisher (alternatywa do Adobe InDesign);

    Wszystkie programy z tego pakietu są dopracowane, intuicyjne i dostępne na Windows, macOS i iPadOS.

    W odróżnieniu od konkurencji, cały pakiet aplikacji można kupić z płatnością jednorazową (i to stosunkowo niedrogą), a nie w subskrypcji rocznej.

    Affinity wystartowało ostatnio z ciekawą promocją – można przetestować cały pakiet przez pół roku za darmo, a jeśli zdecydujemy się go kupić, to zapłacimy jednorazowo 424.99 zł za wszystkie te 3 programy.

    🔥 Nieoczywiste funkcje ekosystemu Apple na wakacje 

    https://ztnn.pl/yybubs

    Korzystasz z urządzeń Apple i wybierasz się na wakacyjny wyjazd? 

    W tym odcinku podcastu „Bo czemu nie?”, Krzysztof podpowiada kilka ciekawych funkcji ekosystemu Apple, dzięki którym Twój wyjazd będzie bezpieczniejszy, przyjemniejszy i bezproblemowy.

    O cyfrowym przygotowaniu na wakacje pisałem też w tym newsletterze – jeśli chcesz wrócić do tamtego wydania, to znajduje się ono tutaj: 🥥 Przygotuj się cyfrowo na nadchodzące wakacje.

    🔥 Jak korzystać z relacji i rollupów w Notion 

    https://ztnn.pl/ucth4a

    Notion to taka aplikacja, z którą łatwo można zacząć i dobrze sobie radzić, ale która posiada też bardziej zaawansowane funkcje, pozwalające jeszcze lepiej organizować przechowywane w nim informacje. 

    Jedną z takich funkcji są relacje, pozwalające łączyć dane pomiędzy sobą, a inną – rollupy, dzięki którym możemy wykonywać obliczenia na danych pomiędzy tabelami.

    Jeśli chcesz rozwinąć swoją znajomość Notion o tę umiejętność, to polecam ten film od Emilii z kanału „Planuj Lepiej! Organizacja z Notion”.

    🔥 Ile Polacy wiedzą o cyber-zagrożeniach? 

    https://ztnn.pl/93y5yt

    W tej rozmowie Piotr Konieczny (Niebezpiecznik.pl) i Szymon Szcześniak (HRejterzy, CodeTwo) tłumaczą, jakie są popularne zagrożenia związane z bezpieczeństwem cyfrowym i jak się na nie przygotować. 

    Całość jest dosyć długa, ale zdecydowanie warto posłuchać.

    O zagrożeniach cyfrowych opowiadałem też sam w 5 odcinku podcastu, który również polecam: 7 zagrożeń cyfrowych, przez które stracisz pieniądze

     🧰 Polecane narzędzie: iFirma

    Logo iFirma

    (Linki w tej sekcji są afiliacyjne)

    iFirma to z jednej strony oprogramowanie do prowadzenia księgowości we własnym zakresie, a z drugiej – biuro rachunkowe, które przejmuje prowadzenie księgowości.

    Jeśli prowadzisz własną działalność lub planujesz taką otworzyć i szukasz księgowego, który wesprze Cię w rozliczeniach, to gorąco polecam skorzystanie z usług iFirma

    Sam korzystam z usług tego biura księgowego już od ponad 8 lat i jestem bardzo zadowolony. 

    Proces bieżącej współpracy jest bardzo prosty. Po rejestracji konta zostanie Ci przypisany dedykowany księgowy/księgowa. W ciągu miesiąca w swoim panelu księgowym wystawiasz faktury przychodowe i dodajesz wszystkie dokumenty kosztowe (w przeglądarce lub aplikacji mobilnej). 

    Po zakończeniu okresu rozliczeniowego Twój księgowy/a rozliczy go, a Ty otrzymasz informację o kwotach podatków, które masz do zapłaty. iFirma przejmuje też bieżącą komunikację z Urzędem Skarbowym w zakresie wszystkich rozliczeń.

    Usługa posiada też integrację z platformami sklepów internetowych, dzięki czemu integracja systemu księgowego z systemem sprzedaży jest zwykle bardzo prosta. 

    Polecam serdecznie!

    💬 Nowości w @ztechnicznego

    Jak korzystać z historii kopiowania? Sprawdź!

    Jak korzystać z historii kopiowania?

    Wiesz, czym jest manager schowka (lub inaczej – historia kopiowania)? To taka usługa, która zapamiętuje to, co kopiujesz i pozwala Ci do tego wracać. 

    A jak z niej skorzystać na Windows i macOS? Tego dowiesz się z tej rolki.

    Zobacz na Instagramie

    Zobacz na YouTube

    Czy warto korzystać z rozwiązań no-code?

    Opowiem Ci dzisiaj trochę na temat tego, czym no-code jest, do czego się nadaje, a do czego nie i podam kilka przykładów, dzięki którym dowiesz się, od czego zacząć (jeśli będziesz chciał/a). To wszystko oczami osoby, która przez dużą część życia była jak najbardziej „yes-code” (jak być może wiesz, jestem ex-programistą).

    Czytaj więcej

    ⭐️ Bonusy dla subskrybentów

    Checklista tworzenia dobrych poleceń do SI.

    🗓️ 3 ostatnie wydania newslettera

    I to tyle na dzisiaj.

    Tak, jak wspomniałem na początku – jeśli tylko uważasz, że ten newsletter ma dla Ciebie wartość, podziel się nim z innymi osobami, którym też może pomóc. Z góry dziękuję!

    Życzę Ci udanego tygodnia i do zobaczenia już niedługo! 👋

    Dobrego dnia! ✌️

    ZTNN Damian Zachwieja

    Jeśli nie chcesz otrzymywać ode mnie więcej wiadomości, kliknij:

    Anuluj subskrypcję

    Sent by MailerLite